FAQ

Kan ik mezelf inschrijven?

Ja dat kan. Via de gratis zoekservice kunt u zich inschrijven als woningzoekende. U kunt hierbij specifiek aangeven dat u opzoek bent naar een huurwoning. Aan de hand van uw zoekprofiel wordt u op de hoogte gehouden van alle voor uw geschikte huurwoningen.

Wat kost bij deze inschrijving?

De inschrijving is geheel kosteloos!

Hoe kan ik het actuele woning aanbod bekijken?

U kunt ons actuele aanbod bekijken op onze website. Onder het menu “aanbod” kunt u kiezen uit koopwoningen, huurwoningen en nieuwbouwprojecten.

Hoe kan ik een bezichtiging aanvragen?

U kunt indien u een woning wilt bekijken kunt u contact opnemen met ons kantoor waarna er een afspraak gemaakt kan worden. Dit kunt u doen door middel van het telefoonnummer 0345-568616 of via info@seniormakelaardij.nl

Moet ik betalen voor bezichtigingen?

Nee, bezichtigingen zijn altijd kosteloos.

Wie beslist er of ik de woonruimte mag huren?

De eigenaar van de woning zal uiteindelijk beslissen wie de woonruimte mag huren.

Wat moet ik aan Senior Makelaardij betalen?

Als woningzoekende bent nooit iets verschuldigd aan Senior Makelaardij. Tenzij u ons inzet als aankoopmakelaar, dan bent u ons een wel courtage verschuldigd.

Mag ik mijn nieuwe woonruimte schilderen?

In overleg met de verhuurder kunnen er aanpassingen, zoals bijvoorbeeld schilderwerk, gedaan worden aan de woning.

Hoe kan ik mijn huurcontract opzeggen?

Middels aangetekende brief aan de verhuurder en met inachtneming van de opzegtermijn welke vermeld staat in het huurcontract kunt u uw huurcontract opzeggen.

Kan ik als verhuurder elke woonruimte aanbieden bij Senior Makelaardij?

In de basis is alles mogelijk. Echter Senior Makelaardij richt zich voornamelijk op seniorenhuisvesting en dan met name woonruimten waar senioren zelfstandig kunnen wonen.

Kan ik mijn woonruimte ook tijdelijk door Senior Makelaardij laten verhuren?

Ja, u kunt uw woonruimte ook tijdelijk te huur zetten. Gebruikelijk is een periode van minimaal 12 maanden, echter voor tijdelijke huur kunt ook denken aan een periode van 3 tot 6 maanden.

Waarom wordt er bij veel woningen een waarborgsom gevraagd en wat is hiervan de hoogte ?

De huurder betaalt aan de verhuurder gewoonlijk een waarborgsom ter hoogte van een of twee maanden huur. Deze waarborgsom blijft bij de verhuurder in beheer totdat de huurder de woonruimte heeft opgeleverd na een huuropzegging. De waarborgsom dient ter zekerheid van 'goed' huurderschap door de huurder. Na oplevering dient de woning in goede staat te worden achtergelaten. Er mag geen sprake zijn van huurachterstanden en de eventuele stoffering en/of meubilering moet volledig aanwezig zijn en in goede staat verkeren. Voldoet de huurder hieraan, dan zal de verhuurder de betaalde waarborgsom terugstorten op de bankrekening van de huurder.

Inkomenseisen

Een van de meest gestelde vragen is of het inkomen toereikend is voor een bepaalde huurwoning. Echter een vaste formule is hiervoor niet geven.

Een vuistregel is: maandhuur * 4 = bruto maandinkomen.

Afhankelijk van de individuele situatie zal het inkomen van uw partner deels meegenomen worden in de beoordeling.

Als u twijfelt of uw inkomen toereikend is, bel dan eerst even met de verhuurmakelaar voordat u inschrijft.

Gegevens verstrekken

Als makelaar dienen wij voor een correcte dossieropbouw tenminste te onderzoeken:
• of de persoon waarmee u zaken doet de juiste persoon is;
• of de huurder solvabel voldoende is om de huur te kunnen betalen en de woonruimte naar verwachting als een goed huurder zal bewonen;
• of de verhuurder daadwerkelijk de eigenaar is van het te verhuren object;
• de huurwetgeving regels worden nageleefd.

Zodra u aangeeft een bepaalde woning te willen gaan huren hebben wij ter verificatie een aantal gegevens van u nodig:

• kopie paspoort
• recentelijk salarisstrook / opgave pensioen
• recent bankafschrift met bijschrijving inkomen

Optioneel kunnen wij aanvullende informatie verzoeken, zoals:
• verklaring huidige verhuurder
• uittreksel bevolkingsregister (GBA)
• verklaring goed gedrag

Bovenstaande gegevens hebben wij nodig van alle meerderjarige personen die de woning gaan bewonen